..
Xem
tranh của Thế Duy, ta bắt gặp một thứ phố yên tĩnh pha chất
trang nghiêm của thể loại tranh ICôn (tranh thánh), lại nhuộm
màu Phục Hưng của thế kỷ ánh sáng Châu Âu. Nhưng cái c̣n đọng
lại là phong thái thiền hoạ, tâm thức nơi cửa Phật.Bởi họa sĩ đă
để tất cả mặt tranh ḿnh ẩn sau một lớp sương khói thời gian.
Lớp sương khói đó nằm trong cách tạo h́nh, độ tương quan của màu,
độ công của bút và cách cắt dặt không gian. khiến người
xem cảm thấy như đă bắt gặp con phố ấy đâu đó xa xôi trong tiền
kiếp.
Đó là hội họa của hoài niệm, hội hoạ của ḷng trắc ẩn. Mà Họa sĩ
đă t́m được kỹ thuật đồng điệu với cảm xúc để đưa nó lên mặt vải...
...
Viewing
Thế Duy's paintings, we get lost in a kind of quiet streets
slightly permeated with the solemn character of the genre of
Icons typical of European Renaissance Art in the Age of the
Enlightenment. But what lives on in our mind is the slyle of Zen
painting and the Buddhist meditative mind. For the artist has
had the whole surface of his picture hidden behind the smoke
screen of time which is created by the drawing of figures, the
harmony of colours, the sophistication of his paintbrush and the
space layout. This gives the viewer the illusive impression that
he had seen the street somewhere in our remote, previous
existence.
That is precisely the art of reminiscences, the painting of
compassion. And the author has successfully found a technique
specifically fit for his feelings with a view to eventually
expressing them on the canvas...
Đỗ Đức
Artist and Art Critic
Trong tranh vẽ về phố phường Hà Nội
xưa của hoạ sĩ Thế Duy, bức nào cũng thấy ẩn hiện một ngôi
chùa. Những ngôi chùa cổ đó chính là những điểm c̣n lưu giữ,
lắng đọng những t́nh cảm, văn hoá, tín ngưỡng sâu xa nhất của
tâm hồn người Việt.
Bằng
cái nh́n giàu cảm quan lịch sử, lối vẽ công bút, những bức tranh
phố của Thế Duy đă mang lại cho ta cảm giác được trở lại với một
miền kư ức lịch sử vàng son của Thăng Long - Đông Đô - Hà Nội
cổ kính, có ngựa xe, vơng lọng, đám rước, lễ hội, chợ búa, tất
cả vừa hư vừa thực thật lăng mạn và quyến rũ.
In artist Thế Duy's paintings of Hà Nội old artisan guilds and
streets, the shadow of a Buddhist temple is almost omnipresent.
These ancient pagodas are precisely what remains or crystallizes
in the Viet's innermost feelings, cultural background and
religious beliefs.
Owing
to the artist's good sense of history as well as his
sophisticated technical style plus a rich scheme of warm, fresh
yellow and brown colours, Thế Duy's paintings of Hanoi old
streets apparently give us the vision of the golden history of
the ancient capital Thăng Long - Đông Đô Ha Nội which was marked
with plenty of houses, carriages, palanquins, parasols,
religious processions, festivities, fairs and market -
places.Their images are both real and unreal, it is truly
romantic and enticing.
Tạ Ngọc Liễn, PhD
Associate Professor of History.
|